Home Over ons Contact Kosten Portfolio Filosofie vaneemerendesign.nl simpele, eenvoudige maar efectieve websites info@vaneemerendesign.nl De homepage Hoofdmenu Navigatie & hyperlinks Inhoud website Opmaak & ontwerp

Navigatie & hyperlinks

28
Bestaat de navigatie uit ‘selecteerbare’ tekst in plaats van grafische ‘buttons’
(Google kan afbeeldingen of Flash-buttons minder goed scannen en beoordelen, dus links (klikbare tekst) hebben een meerwaarde.)
Gebruik je logische namen voor de links op je website? (Gebruik geen ‘Klik hier’ maar maak bijvoorbeeld de woorden ‘Over ons’ of  ‘Contact Pagina’  klikbaar.) 29 30 Zijn de links op je website zo kort en specifiek mogelijk? (Ga ervan uit dat jouw bezoeker haast heeft. Een gemiddelde bezoeker geeft jouw website niet  meer dan een paar seconden om hem te overtuigen. Gebruik dus korte, bondige, duidelijke links  en beperk de leestijd waar het kan.) 31 Zijn alle links onderstreept of ‘duidelijk’ klikbaar en vallen ze op in de teksten? (Zorg ervoor dat je link opvallen in je tekst. Wanneer je tekst zwart is, en de links grijs is er  weinig contrast.  Gebruik liever blauw of rood voor je links zodat ze meer ‘uit je tekst springen’.) 32 Zijn de ‘aangeklikte’ links van een andere kleur dan de niet aangeklikte links? (Aangeklikte links met een andere kleur dan niet aangeklikte links creëren veel duidelijkheid.  Een andere kleur vertelt je bezoeker waar hij al geweest is.) 33 Hebben alle links dezelfde kleur? (Consistentie is belangrijk binnen websites. Zorg ervoor dat het uiterlijk van je links consistent is.  Gebruik geen rode links op de ene pagina, en blauwe of de volgende pagina.  Dit is verwarrend voor je bezoeker, en vanuit een design standpunt vaak onaantrekkelijk.) 34 Voorkom je dat er links op je website zijn die een nieuw venster openen? (Gebruik het ‘openen in een nieuw venster’ alleen als het echt nodig is.  De meest gebruikte knop van je browser (de ‘Terug’ / ‘Vorige’ knop) werkt namelijk niet wanneer er een  pagina in een nieuw venster wordt geopend.) 35 Heb je een contactformulier op je website met minder dan 4 invul-veldjes? (Meer dan de naam, het e-mailadres en het ‘bericht’ heb je waarschijnlijk niet nodig van je bezoeker.  Des te meer informatie je van je bezoeker vraagt, des te achterdochtiger hij wordt.  Voorkom dat je bezoeker denkt: “waarom moet jij mijn telefoonnummer, leeftijd en de naam van  mijn moeder weten?  Ik wil je gewoon even een vraag stellen…” Bovendien zijn mensen op internet lui, en iedere vraag  waarop een antwoord moet worden gegeven is een extra vermoeienis.) 36 Kan je bezoeker vanaf iedere pagina eenvoudig contact met jou opnemen? (Een mogelijkheid om contact op te nemen die op alle pagina’s terugkomt wekt vertrouwen en  gerustheid op bij je bezoeker.) 37 Bevat je website een site-map? (Een site-map is een soort ‘spinnenweb-overzicht van alle pagina’s die er op je website te vinden zijn.  Dit is ideaal voor snelle navigatie en een totaaloverzicht van de website. Navigatie & hyperlinks
Home Over Contact Kosten Portfolio Filosofie vaneemerendesign.nl simpele, eenvoudige mar effectieve websites info@vaneemerendesign.nl

Navigatie & hyperlinks

28
Bestaat de navigatie uit ‘selecteerbare’ tekst in plaats van grafische ‘buttons’
(Google kan afbeeldingen of Flash-buttons minder goed scannen en beoordelen, dus links (klikbare tekst) hebben een meerwaarde.)
Gebruik je logische namen voor de links op je website? (Gebruik geen ‘Klik hier’ maar maak bijvoorbeeld de woorden ‘Over ons’ of   ‘Contact Pagina’ klikbaar.) 29 30 Zijn de links op je website zo kort en specifiek mogelijk? (Ga ervan uit dat jouw bezoeker haast heeft. Een gemiddelde bezoeker geeft jouw  website niet meer dan een paar seconden om hem te overtuigen. Gebruik dus korte,  bondige, duidelijke links en beperk de leestijd waar het kan.) 31 Zijn alle links onderstreept of ‘duidelijk’ klikbaar en vallen ze op in de teksten? (Zorg ervoor dat je link opvallen in je tekst. Wanneer je tekst zwart is, en de links  grijs is er weinig contrast.  Gebruik liever blauw of rood voor je links zodat ze meer ‘uit je tekst springen’.) 32 Zijn de ‘aangeklikte’ links van een andere kleur dan de niet aangeklikte links? (Aangeklikte links met een andere kleur dan niet aangeklikte links creëren veel  duidelijkheid. Een andere kleur vertelt je bezoeker waar hij al geweest is.) 33 Hebben alle links dezelfde kleur? (Consistentie is belangrijk binnen websites. Zorg ervoor dat het uiterlijk van je  links consistent is. Gebruik geen rode links op de ene pagina, en blauwe of de  volgende pagina. Dit is verwarrend voor je bezoeker, en vanuit een design standpunt  vaak onaantrekkelijk.) 34 Voorkom je dat er links op je website zijn die een nieuw venster openen? (Gebruik het ‘openen in een nieuw venster’ alleen als het echt nodig is.  De meest gebruikte knop van je browser (de ‘Terug’ / ‘Vorige’ knop) werkt namelijk  niet wanneer er een pagina in een nieuw venster wordt geopend.) 35 Heb je een contactformulier op je website met minder dan 4 invul-veldjes? (Meer dan de naam, het e-mailadres en het ‘bericht’ heb je waarschijnlijk niet nodig  van je bezoeker. Des te meer informatie je van je bezoeker vraagt, des te  achterdochtiger hij wordt.Voorkom dat je bezoeker denkt: “waarom moet jij mijn  telefoonnummer, leeftijd en de naam van mijn moeder weten?  Ik wil je gewoon even een vraag stellen…” Bovendien zijn mensen op internet lui,  en iedere vraag waarop een antwoord moet worden gegeven is een extra vermoeienis.) 36 Kan je bezoeker vanaf iedere pagina eenvoudig contact met jou opnemen? (Een mogelijkheid om contact op te nemen die op alle pagina’s terugkomt wekt  vertrouwen en gerustheid op bij je bezoeker.) 37 Bevat je website een site-map? (Een site-map is een soort ‘spinnenweb-overzicht van alle pagina’s die er op je  website te vinden zijn. Dit is ideaal voor snelle navigatie en een totaaloverzicht  van de website. De homepage Hoofdmenu Navigatie & inhoud Inhoud website Opmaak & ontwerp
Navigatie Menu vaneemerendesign.nl simpele, eenvoudige maar effectieve websites info@vaneemerendesign.nl

Navigatie & hyperlinks

28
Bestaat de navigatie uit ‘selecteerbare’ tekst in plaats van grafische ‘buttons’
(Google kan afbeeldingen of Flash-buttons minder goed scannen en beoordelen, dus links (klikbare tekst) hebben een meerwaarde.)
Gebruik je logische namen voor de links op je website? (Gebruik geen ‘Klik hier’ maar maak bijvoorbeeld de woorden ‘Over ons’ of   ‘Contact Pagina’ klikbaar.) 29 30 Zijn de links op je website zo kort en specifiek mogelijk? (Ga ervan uit dat jouw bezoeker haast heeft. Een gemiddelde bezoeker geeft jouw  website niet meer dan een paar seconden om hem te overtuigen. Gebruik dus korte,  bondige, duidelijke links en beperk de leestijd waar het kan.) 31 Zijn alle links onderstreept of ‘duidelijk’ klikbaar en vallen ze op in de teksten? (Zorg ervoor dat je link opvallen in je tekst. Wanneer je tekst zwart is, en de links  grijs is er weinig contrast.  Gebruik liever blauw of rood voor je links zodat ze meer ‘uit je tekst springen’.) 32 Zijn de ‘aangeklikte’ links van een andere kleur dan de niet aangeklikte links? (Aangeklikte links met een andere kleur dan niet aangeklikte links creëren veel  duidelijkheid. Een andere kleur vertelt je bezoeker waar hij al geweest is.) 33 Hebben alle links dezelfde kleur? (Consistentie is belangrijk binnen websites. Zorg ervoor dat het uiterlijk van je  links consistent is. Gebruik geen rode links op de ene pagina, en blauwe of de  volgende pagina. Dit is verwarrend voor je bezoeker, en vanuit een design standpunt  vaak onaantrekkelijk.) 34 Voorkom je dat er links op je website zijn die een nieuw venster openen? (Gebruik het ‘openen in een nieuw venster’ alleen als het echt nodig is.  De meest gebruikte knop van je browser (de ‘Terug’ / ‘Vorige’ knop) werkt namelijk  niet wanneer er een pagina in een nieuw venster wordt geopend.) 35 Heb je een contactformulier op je website met minder dan 4 invul-veldjes? (Meer dan de naam, het e-mailadres en het ‘bericht’ heb je waarschijnlijk niet nodig  van je bezoeker. Des te meer informatie je van je bezoeker vraagt, des te  achterdochtiger hij wordt.Voorkom dat je bezoeker denkt: “waarom moet jij mijn  telefoonnummer, leeftijd en de naam van mijn moeder weten?  Ik wil je gewoon even een vraag stellen…” Bovendien zijn mensen op internet lui,  en iedere vraag waarop een antwoord moet worden gegeven is een extra vermoeienis.) 36 Kan je bezoeker vanaf iedere pagina eenvoudig contact met jou opnemen? (Een mogelijkheid om contact op te nemen die op alle pagina’s terugkomt wekt  vertrouwen en gerustheid op bij je bezoeker.) 37 Bevat je website een site-map? (Een site-map is een soort ‘spinnenweb-overzicht van alle pagina’s die er op je  website te vinden zijn. Dit is ideaal voor snelle navigatie en een totaaloverzicht  van de website. De homepage Hoofdmenu Navigatie & hyperlinks Inhoud website Opmaak & ontwerp Navigatie & hyperlinks